יום שני, 30 במרץ 2015

פעילויות בנושא החלב


פעילויות בנושא החלב

פעילות ראשונה:

נעמיד קרטון חלב רגיל (מפוסטר) וקרטון חלב עמיד (מעוקר) סגורים מחוץ למקרר (בטמפ' החדר) למשך 4-5 ימים. בכיתה נשפוך את החלב משני הקרטונים ונבחין בהבדלים.
החלב העמיד ישאר נוזלי ואילו החלב המפוסטר יהפוך גושי.
נשאל ממה נובע ההבדל? למה? האם נקבל אותה גבינה משני סוגי החלב?
נבדוק את ההבדלים בין תכונות החלב העמיד לתכונות החלב המפוסטר:
ריח, צבע, חמיצות.
נשאל מדוע לדעתם החמיץ רק החלב המפוסטר ולא החלב העמיד?
מה עשויות להיות הסיבות להחמצה של החלב המפוסטר?
מה עשוי לגרום לחלב להחמיץ ללא הוספה של חומצה מבחוץ? - החלב היה סגור!
כאן נספר כי החיידקים המתרבים בחלב יוצרים את החומצה הגורמת להחמצת החלב והפיכתו לגבינה.
נשתמש במיקרוסקופ, נניח מעט מהחלב החמוץ ומהחלב העמיד על זכוכיות נושאות, נוסיף טיפת צבע מתילן כחול (הצובע את החיידקים ומקל על ההבחנה בהם), נחכה 10 דקות, נכסה בזכוכית מכסה ונסתכל תחת מיקרוסקופ בהגדלה הכי גדולה.
בחלב שהחמיץ נבחין בחיידקים רבים ובחלב העמיד לא נגלה חיידקים. החלב העמיד, המעוקר, עובר תהליך של השמדה מוחלטת של החיידקים ולכן הוא לא יחמיץ אם לא נחשוף אותו לחיידקים שבאוויר.
נשאל מאיזה חלב, לפי דעתם, ניתן להכין גבינה.










פעילות שנייה: הכנת גבינה (גיבון) מחלב

מצרכים:
·         חלב
·         חומץ הדרים
·         מלח שולחן
·         קופסא ריקה
·         חיתול בד


הפעילות:
נסביר כי הגבינה היא חלב שהחמיץ במשך זמן רב ואשר הנוזלים התנקזו ממנו ונותר גש של גבינה. כיוון שאנו רוצים לראות את התהליך כולו במהירות, נעזור לתהליך ההחמצה.
ניצוק חלב לתוך קערה. נוסיף חומץ ומלח.
נבחש היטב.
נקשור את שפת הבד, כך שתיווצר שקית ונביט בגבינה שנוצרה בתוך הבד, גבינה שעדיין אינה ראויה למאכל.
נראה בכיתה כיצד נראית הגבינה לאחר יממה כאשר היא הייתה תלויה בחוץ. יהיה ניתן לטעום ממנה.



פעילות שלישית: הכנת חמאה (חביצה) משמנת:

נשתמש בשמנת מתוקה, לא עמידה, המכילה 32% שומן.

מצרכים לכל קבוצה:
צנצנת קטנה עם מכסה
כפית מלח
5-6 כפות שמנת


את השמנת והמלח נכניס לצנצנת ונשקשק. כעבור כ-30 שקשוקים תיווצר בפנים חמאה. (גוש צהבהב בתוך מים).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה