1. מדוע
זקוקים הצמחים לאור? הקיפו את התשובה הנכונה (5 נק')
א. כי האור
חיוני לצמח כדי לפרוח
ב. כי האור
מאפשר לצמח לקלוט מים
ג. כי בעזרת
האור הצמח מייצר חומרי מזון הדרושים לקיומו
ד. כי האור
הוא מאפיין חיים
2. באילו איברים קולט הצמח את אור השמש?(5 נק')
א. בכל האיברים
ב. בעיקר בפרחים ובניצנים
ג. באיברים שקולטים מים
ד. בעיקר בעלים ובגבעולים
3. היכן נמצא צמחים מטפסים? הקיפו את התשובה הנכונה: (5
נק')
א. בשדה פתוח שגדלים בו עשבים
ב. בין סלעים במקומות שהקרקע מועטה בהם
ג. ביערות ובחורשים סבוכים
ד. בכל מקום שגדלים בו צמחים.
4. באילו מקרים מתקיים בין יצורים חיים קשר מסוג תחרות?(
5 נק')
א. בכל פעם שיצור חי טורף יצור חי אחר
ב. בכל פעם שיצורים רבים זקוקים לאותו משאב קיום
ג. כאשר יש טורפים רבים באותה סביבה.
ד. כאשר יש מחסור במשאב קיום מסוים, למשל מים.
5. לפניכם רשימה של מרכיבי חיים ומרכיבים דוממים בסביבה.
ציינו ליד כל אחד מהם אם הוא מרכיב דומם או מרכיב חי.
(הקיפו בעיגול) (8 נק')
א. חיידק מרכיב חי / מרכיב דומם
ב. רוח מרכיב חי / מרכיב דומם
ג. צמח מרכיב חי / מרכיב דומם
ד. מים
מרכיב חי / מרכיב דומם
6. ליד פתח המערה ראו תלמידים צמחים. כאשר נכנסו
התלמידים לתוך המערה החשוכה מצאו בה מעיין קטן. בתוך המערה לא היה זכר לצמחים. (6
נק')
מדוע לא גדלו צמחים בתוך המערה?
7. הקוצן הזהוב
הוא מכרסם מדברי שחי במקומות חמים ויבשים מאוד. במקומות האלה אין מים. הקוצן הזהוב
מבלה את שעות היום במחילות תת קרקעיות ורק עם רדת הלילה הוא יוצא לפעילות מחוץ
למחילה. הקוצן צמחוני וניזון מעלים. כמות המים המופרשת בשתן של הקוצן הזהוב מועטה
מאוד. (10 נק')
א. כתבו דוגמה להתאמה במבנה הגוף של הקוצן לחיים המדבר: __________________________________________________________
ב. כתבו דוגמה להתאמה בהתנהגות של הקוצן לחיים
במדבר:
8. הסבירו מהו תהליך הפוטוסינתיזה, מדוע הוא חשוב לקיומם
של הצמחים, רשמו אילו חומרים הצמחים קולטים ואילו חומרים נפלטים: (7 נק')
-----------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------
9. שבץ את המושגים הבאים בפירמידת המזון.:(8 נק')
צרכנים שניוניים, יצרנים,
טורפי על, צרכנים ראשוניים
![]() |
10. מה הקשר בין שרשרת
מזון לבין מארג מזון? (5 נק')
א. אין קשר
בין שני המושגי, כי מארג מזון שייך לפירמידת מזון.
ב. מארג המזון
הוא כמו שרשרת מזון, אבל הוא ארוך הרבה יותר.
ג. שרשרת מזון
קיימת בסביבות קטנות, ומארג מזון- בסביבות גדולות.
ד. מארג המזון
מורכב משרשרות מזון מחוברות המצטלבות זו בזו.
11. לפניכם
מספר אירועים/מצבים. רשמו בסוף כל משפט איזה סוג אנרגיה יכול לאפיין את האירוע
המתואר (רשמו רק את סוג האנרגיה העיקרי
באירוע) (8 נק')
מחסן
מילים: אנרגית תנועה, אנרגית אור, אנרגית קול, אנרגיה
חשמלית, אנרגיה כימית
|
א. רעם חזק נשמע
____________________.

ג. מים זורמים בעוצמה גדולה
בנהר____________________.
ד. עקב הרוחות החזקות , השבשבת (ראו תמונה) נעה במהירות _____________.
12. לפניכם רשימה של מקורות אנרגיה. מיינו
אותם בטבלה למקורות אנרגיה מתכלים ולמקורות אנרגיה מתחדשים:(12 נק')
מקורות
אנרגיה: אנרגיה כימית בפחם, אנרגית תנועה של המים, אנרגית תנועה של הרוח, אנרגיה
כימית שבנפט, אנרגיה כימית בשרירים,
אנרגיה כימית שבגז הבישול.
מקורות אנרגיה מתכלים
|
מקורות אנרגיה מתחדשים
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13. אילו
גלגולי אנרגיה מתרחשים בתופעות הבאות: (12 נק')
א. חימום מים בקומקום
חשמלי: _____________________________
ב. נר דולק:
___________________________________
ג. מכונית
נוסעת: _____________________________
ד. מאוור:
_______________________
14. מדוע
לא מנצלים את הברק להפקת אנרגיה חשמלית?(5 נק')
א. בברק אין
חשמל.
ב. אי אפשר
לדעת מתי תהיה סערת ברקים.
ג. בברק יש
מעט אנרגיה חשמלית.
ד. כי הברק
מסוכן.
15. איזה
משפט מתאר את התופעה של חשמל סטטי?(5 נק')
א. נועה חיברה
נורה למעגל החשמלי והנורה האירה.
ב. עדן סירקה
את שערה במסרק פלסטיק והשערות נעמדו.
ג. אביב קירב
סיכת ברזל למגנט והסיכה נמשכה למגנט.
ד. דנה הדליקה
נורה בבית.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה