יום שני, 15 ביוני 2015

מערך קסדה


מערך שיעור ראשון

שם המתכנן
תחום הדעת: מדעים
תאריך השיעור המתוכנן ומיקומו במערכת השעות:  
נושא השיעור: קסדה
יעדי השיעור:
-          התלמידים ישתמשו בהיקשר חדש למושג  צורך. ויסבירו מדוע הקסדה שייכת לעולם הטכנולוגיה.
-          התלמידים יתארו את סוגי המידע הטכנולוגי הדרושים לבניית הקסדה. ויסבירו את חשיבות המידע לפתרון הטכנולוגי.
שאלת המחקר:  כיצד אתכנן פעילויות המאפשרות למידה שיתופית בקבוצות?
למידה שיתופית מהווה שם כולל למספר רב של שיטות הוראה ולמידה המדגישות יסודות של שיתופיות בין תלמידים במהלך פעילותם הלימודית.(הרץ-לזרוביץ, ר'. שדל,ב' 2003).
למידה שיתופית בקבוצה מתאפיינת בקיום מטרה קבוצתית, בדפוסי ארגון ופעולה מוסכמים, בנורמות התנהגות וקריטריונים של השתייכות. כל אחד רואה עצמו כמרכיב חיוני שפעולתו תלויה בפעילות השני. מכאן, ההשפעה ההדדית זה על זה במאמצים להשיג את המטרות המשותפות (גוטליב א', 2000). כל קבוצת תלמידים פועלת כמערכת עצמאית, המבצעת משימות דומות למשימותיהן של הקבוצות האחרות. בתוך כל קבוצה על התלמידים להתחלק לתפקידים ולעבוד בשיתוף פעולה (מחלב, 2003).שיתוף פעולה בקבוצה מתבטא בכך שהמשתתף חייב לעשות מאמץ מודע על מנת להבין את האדם האחר בתהליך של עבודה משותפת (קרניאל, 2011).
השיתופיות בין התלמידים יכולה להיות מובנית בדרכים רבות ושיטות שונות במטרה להגיע לדרכים ייחודיות להבניית שיתופיות לימודית בין תלמידים.  (הרץ-לזרוביץ, ר'. שדל,ב' 2003). בשיעור זה אתמקד בשיטה הבאה:
שיטה המכונה "ללמוד יחד" , המבוססת על שיתופיות פתוחה ובלתי מובנית, בה התלמידים עושים ביחד פעילויות כגון: דיון, ויכוח, עריכת סיכום והעלאת רעיונות.

בשיעור זה כל קבוצה תקבל תמונות על התלמידים לדון יחד ולהגיע למסקנה  על איזה צורך עונה הקסדה כמו כן הם יתבקשו לבדוק  במה  דומות ובמה שונות הקסדות .  
במשימה הראשונה כל קבוצה תקבל תמונות של קסדות על כל קבוצת תלמידים לשוחח ולהגיע להסכמה במה הקסדות דומות ובמה הן שונות זו מזו. את הדברים שהם כתבו הם יציגו לכיתה.
עזרים/ מקורות למורה:
-          המדריך למורה "במבט חדש"
-          חוברת לימודים לתלמיד "במבט חדש"
-          תוכנית לימודים וסטנדרטים בנושא המדעים לחינוך היסודי.

אמצעים:
-          חוברת לימודים לתלמיד "במבט חדש"
-          קטע מידע
-          תמונות של קסדות
מונחים נלמדים:מידע טכנולוגי,
משך המפגש:45 דקות
תכנון השיעור
פתיחה: 15 דק'
אסביר לתלמידים שהטכנולוגיה היא בעצם תהליך שבאמצעותו אנחנו פותרים בעיות.
כל קבוצה תקבל תמונות של קסדות שונות. אשאל את התלמידים, על איזו בעיה- צורך  עונה הקסדה. אבקש מהתלמידים לציין במה שונות ובמה דומות התמונות שלפניהם..
גוף השיעור( 15 דק')
התלמידים יקבלו קטע קצר (מצורף בנספחים) התלמידים יתבקשו לקרוא את קטע המידע ולענות על השאלות.
סיכום: 10 דק'
אכנס את הכיתה לסיכום השיעור. נפתור יחד את שאלות על הלוח שהשיבו עליהם בקבוצה ואבקש מהתלמידים לתקן ולהדביק את הדף במחברת

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה